Matte var borta hela dagen igår. Hon for väldigt tidigt, och det brukar betyda ålandsfärjan. Vi blev hemma med Brando. Husse tappade närverna med mig eftersom jag var och jagade en katt i skogen. Dom tycker inte alls om det, de där människorna. Suck.

Men i natt kom Matte hem jätte sent, och i famnen hade hon Doris. Hon är åtta veckor gammal, svartvit och släthårig. Matte säger att hon är liten och söt. Fast vi vet alla att hon är vild och busig. Jag sa till henne lite, så där att hon skulle veta vem det är som bestämmer. Och hon mårrade tillbaka! Det var det fräckaste! Efter det visade jag nog varifrån hönan pissar, som man säger på finska... Men sedan sa Matte att det finns skillnad mellan tillsägelse och mobbning. Så nu måste jag ta det lite lugnt. Och visst är Doris lite rolig också, bara hon vet att det är jag som bestämmer.

Men.. vad gör hon här?